Rekening wegenbelasting

Den Haag – De manier waarop we motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen, gaat ingrijpend veranderen. Niet langer het gewicht van de auto is bepalend voor het belastingbedrag, maar de oppervlakte van het voertuig. Deze verandering is nodig om te voorkomen dat de markt voor elektrische auto’s instort, want die zijn meestal zwaarder en daardoor momenteel duurder in de belasting.

Rekening wegenbelasting

Elektrische auto’s zijn gemiddeld een stuk zwaarder dan brandstofauto’s, wat ze nu flink duurder maakt qua mrb. Maar volgens plannen in het Klimaatpakket, dat het kabinet vrijdag wil presenteren, zal binnenkort niet meer het gewicht doorslaggevend zijn, maar de omvang van het voertuig.

Het voorstel komt van staatssecretaris Van Oostenbruggen (Belastingdienst) en minister Hermans (Klimaat). In de toekomst moet de wegenbelasting dus worden berekend op basis van de oppervlakte van een auto (lengte maal breedte) in plaats van het gewicht.

Hervorming van de wegenbelasting

Deze ingreep in de wegenbelasting maakt deel uit van een groter klimaatpakket, zo melden ingewijden aan De Telegraaf. Het doel: elektrisch rijden aantrekkelijk houden zonder telkens terug te grijpen op subsidies en belastingvoordelen.

Op dit moment krijgen eigenaren van stekkerauto’s nog korting op de mrb. Die korting – momenteel 75 procent – zou vanaf volgend jaar teruggebracht worden naar 25 procent, met een volledige afschaffing in 2030. Maar nu wil het kabinet de korting tijdelijk weer verhogen naar 30 procent.

Dat was ook oorspronkelijk het plan vóór Prinsjesdag, maar werd toen teruggeschroefd omdat een fout in de berekening van het vorige kabinet leidde tot een miljardentekort op de begroting.

Elektrisch rijden stimuleren

Het kabinet wil met deze maatregel de zwaardere elektrische auto’s minder zwaar belasten. In plaats van te blijven sleutelen aan kortingen en subsidies, wordt nu gekozen voor een meer structurele oplossing: de zogenaamde ‘omvangtaks’.

Volgens een ingewijde “blijft de belastingopbrengst op peil, terwijl het oneerlijke verschil tussen elektrische en fossiele auto’s verdwijnt.”

Bovendien kan het mensen die liever in een brandstofauto blijven rijden, aanzetten om te kiezen voor een kleiner en efficiënter model.

Leasemaatschappijen en tweedehandsmarkt

Eerder lekte ook al uit dat het kabinet plannen heeft om werkgevers aan te moedigen hun leasewagenpark te verduurzamen. Niet alleen goed voor het milieu, maar ook om ervoor te zorgen dat er meer tweedehands elektrische auto’s beschikbaar komen voor de consument.

Alternatief voor rekeningrijden?

Een ander vraagstuk is het rekeningrijden. Het vorige kabinet wilde dat in 2030 invoeren om het verlies aan accijnsinkomsten door de opkomst van elektrische auto’s op te vangen. Maar het nieuwe kabinet – bestaande uit PVV, VVD, NSC en BBB – heeft die plannen voorlopig in de prullenbak gegooid. Er wordt nog gewerkt aan een alternatief.

Bron: Telegraaf