Heineken kratten

De prijzenoorlog tussen supermarkten en grote merken is nu zelfs bij de rechter beland. Supermarktketen Jumbo moest zich donderdag voor de rechtbank verantwoorden voor het weren van bepaalde Heineken-producten, uit solidariteit met twee Franse supermarktketens.

Waarom boycot Jumbo Heineken-bier?

De boycot komt voort uit de samenwerking binnen de inkooporganisatie Everest, waarbij Jumbo zich vorig jaar aansloot. Binnen deze organisatie, die in Frankrijk en Duitsland een aanzienlijk deel van de markt bedient, steunen aangesloten supermarkten elkaar in prijsonderhandelingen met grote leveranciers. De directe aanleiding is een prijzenconflict tussen Heineken en de Franse supermarktketens Auchan en Intermarché.

Welke bieren zijn niet meer verkrijgbaar?

Jumbo heeft niet het volledige Heineken-assortiment uit de schappen gehaald. De volgende producten zijn wél tijdelijk uit de winkels verdwenen:

  • Heineken Pils

  • Birra Moretti

  • Desperados

Andere merken die onder het Heineken-concern vallen, zoals Amstel en Heineken 0.0, zijn nog gewoon verkrijgbaar bij Jumbo.

Is dit juridisch toegestaan?

Hoewel inkoopcombinaties zoals Everest veel invloed hebben, grijpen Europese toezichthouders vooralsnog niet in. Officieel delen de supermarkten geen prijsinformatie met elkaar, maar via Everest worden wel voorwaarden verzameld om gunstigere deals te sluiten. Jumbo claimt via deze strategie al zo’n 150 miljoen euro bespaard te hebben.

Komt dit vaker voor?

Zeker. Eerder dit jaar lagen ook Albert Heijn en Jumbo in de clinch met koffieproducent Douwe Egberts. Ook toen leidde dat tot een boycot, waarbij Europese partners deels meededen. De winstmarges van supermarkten staan onder druk en consumenten zijn steeds minder bereid hogere prijzen te betalen. Volgens kenners zijn zulke confrontaties met merken daarom onvermijdelijk.

Wat zijn de gevolgen?

Zowel supermarkten als fabrikanten lijden flinke schade door deze boycots. Uit onderzoek blijkt dat zulke acties in 2024 al miljoenen aan omzetverlies voor A-merken hebben veroorzaakt. Tegelijk grijpen supermarkten deze momenten aan om hun huismerken – tegenwoordig ook wel ‘private labels’ genoemd – extra onder de aandacht te brengen. Toch kan het voor supermarkten een averechts effect hebben als klanten voor hun favoriete bier naar een andere winkel uitwijken.