Boot vaart onder te lage brug bij Amsterdam CS en sloopt kajuit
Bij Amsterdam Centraal Station botste een boot tegen de onderzijde van de Oosterdoksbrug, nadat de schipper dacht eronderdoor te kunnen varen. De kajuit werd volledig verwoest en blokkeert nu bijna de hele vaarweg.
Wat is er gebeurd?
Op woensdagmiddag 25 juni 2025 voer een schipper met zijn boot vanuit het IJ richting het Oosterdok. Hij onderschatte de doorvaarthoogte van de brug bij de Piet Heinkade. Zonder pauseerde hij de passage, waardoor de kajuit met ruiten en al werd ingedrukt door het brugdek.
Schade en gevolgen
-
Kajuit volledig verwoest: de ramen zijn gesprongen, het interieur zwaar beschadigd. De boot raakt beschadigd en moet geborgen worden.
-
Blokkade op de vaarweg: de boot ligt dwars in het water en belemmert bijna het gehele deel van de gracht. Sleepdiensten zijn ingeschakeld voor verwijdering.
Waarom sloot de brug niet?
De brug bij Amsterdam CS kan weliswaar geopend worden, maar op het moment van passage stond de Oosterdoksbrug dicht voor de schipper. Hij zag te laat in dat de doorvaarthoogte onvoldoende was.
Reactie van de schipper
Reacties op online platforms laten de domheid van het incident zien. Zoals iemand op X (voormalig Twitter) het kernachtig stelde:
“De schipper dacht dat wel zou passen. Niet dus.”
et is nog onduidelijk of de schipper vaardigheden of signalering over het hoofd zag.
Wat zijn de risico’s?
Zulke ongelukken kunnen leiden tot:
-
Veiligheidsrisico’s voor andere scheepvaartverkeer.
-
Schadeclaims van omwonenden of passagiers.
-
Onderzoek door gemeentelijke of havenautoriteiten, naar aanleiding van mogelijke overtreding van vaarregels en onveilige navigatie.
Conclusie
Deze botsing illustreert hoe belangrijk juiste inschatting van brughoogte is. Met de kajuit afgebroken en de vaarweg geblokkeerd, zijn sleepwerkzaamheden en een onderzoek onvermijdelijk. Voor de schipper een kostbare les – en voor de Amsterdamse binnenvaart een waarschuwing.