In verschillende Nederlandse steden zien we de afgelopen weken een opvallende en vastberaden reactie van de politie op de toenemende overlast door groepen scooterrijders. Wat begon met ambtelijke waarschuwingen, mondt nu steeds vaker uit in ingrijpende controles, boetes en zelfs staande houdingen die stevig ingrijpen vereisen. Volgens bronnen binnen de politie is de maat vol, en steken agenten niet langer onder stoelen of banken dat ze de controle terug willen pakken.
Overlast, intimidatie en gevaar voor verkeersveiligheid
De meldingen over grootschalige inzittendruk, overbelading, lawaai en roekeloos rijgedrag nemen toe. Bewoners maken zich zorgen: “Ze rijden met z’n tienen door woonwijken, rukken verkeersborden om en tonen een verwijtende houding naar voorbijgangers.” Ook wordt aangegeven dat de illegale aanpassingen aan scooters zoals opgevoerde motoren, demonteren van uitlaten en ontbreken van kentekenplaten niet alleen geluidsoverlast veroorzaken, maar het toestel onveilig maken – voor gebruiker, andere verkeersdeelnemers en voetgangers.
Agenten laten weten dat ze steeds vaker geïntimideerd worden. Soms worden zij uitgescholden, bekogeld met flesjes, of worden pogingen tot arrestatie actief tegengewerkt door vrienden die als ‘beschermers’ optreden. Dit leidde herhaaldelijk tot escalatie en gevaarlijke situaties, waarbij ook passanten en omwonenden betrokken raakten.
Keihard ingrijpen: actieplan van de politie
De politie koos er bewust voor niet langer lijdzaam toe te kijken. Sinds kort worden op specifieke hot-spots, zoals bij scholen en winkelgebieden, grote controles uitgevoerd. Agententeams met motoren en auto’s halen scootergroepen van de weg. Verstoppingen, onverzekerde voertuigen of illegale aanpassingen leiden tot onmiddellijke maatregelen: bekeuringen, inbeslagname van voertuigen en – als de situatie daarom vraagt – aanhoudingen wegens verzet of vernieling.
De aanpak leverde snel resultaten op. In sommige steden werden in één weekend tientallen scooters uit de roulatie genomen. Ook kreeg een tiental agressieve bestuurders respectietsstraf opgelegd. Daarnaast worden ook minderjarigen door de jeugdzorg, in samenwerking met de politie, naar ouders of verzorgers gebracht – met het oog op gedragscorrectie in plaats van straf.
Politie: harde grens, heldere boodschap
Politiefunctionarissen benadrukken dat de intentie niet is om jongeren de criminaliteit in te jagen, maar veiligheid terug te brengen. “We willen laten zien dat de openbare orde geen vrijstaat is. Schelden, intimidatie of gevaarlijk rijgedrag zijn voor ons overlast en voor ons een rode lijn,” klinkt het.
Door afspraken met OM-beleid is een schaalvergroting tot stand gekomen waarbij ook Officier van Justitie-directe korte-termijn-opstapelingstraf voor bestuurders met recidive mogelijk wordt. Gemeenten ondersteunen dit beleid door smalle zones bij scholen en supermarkten tijdelijk af te sluiten tijdens piekmomenten voor controle.
Gemeenten en buurtparticipatie
Niet alleen de politie, maar ook gemeenten en buurtorganisaties werken aan het aanpakken van het probleem. In Utrecht is bijvoorbeeld door buurtverenigingen intensief overleg geweest. Zij leverden aanwijzingen van hotspots en zijn samen met politie en jongerenwerkers de dialoog aangegaan om te voorkomen dat jongeren op straat radicaliseren of overweldigend gedrag gaan vertonen.
Sommige gemeenten stellen tijdelijke parkeerverboden in rond locaties waar de overlast geconcentreerd is. Zo werd in één wijk besloten de scooterparkeerplaatsen op drukke zaterdagen af te sluiten, met alternatieven elders, om de clusters te ontregelen.
Effect en reacties
Tot nu toe lijken maatregelen effectief te werken. Overlastmeldingen zijn volgens politie en buurtinformatie teruggelopen met ongeveer 30 à 40 procent in de betrokken gebieden. Bewoners geven aan meer nachtrust te ervaren en weer veilig over straat te kunnen.
Toch zijn er ook kritische stemmen. Jeugd- en jongerenorganisaties waarschuwen dat streng optreden níet de gehele oplossing is. Zij pleiten voor meer preventiebeleid, begeleiding en toegankelijke vrijetijdszones, zodat jongeren niet alleen op straat blijven hangen.
Balans tussen handhaving en begeleiding
Het wachten is nu op wat de komende maanden brengen. De politie zal agressieve aanpak blijven volhouden, maar tegelijk ook samenwerken met jongerenwerkers om te voorkomen dat jongeren terechtkomen in boete-spiraal of penitentiaire trajecten. Gemeenten kijken naar structurelere oplossingen, zoals gezamenlijke jongerencentra en gerichte begeleiding.
Samenvattend
De keuze van de politie voor hard en effectief optreden tegen groepen scooterrijders toont aan dat overlast, intimidatie en gevaarlijke situaties in woonwijken serieus worden aangepakt. Met stevige controles en samenwerking met gemeenten en zorgpartners wordt beoogd om zowel veiligheid als leefbaarheid te herstellen. Tegelijkertijd dringt het besef door dat harde handhaving alléén geen duurzame toekomst biedt: jongeren dienen perspectief te krijgen, actief gehoord te worden en steden veerkrachtig te ontwikkelen waarin ieders veiligheid en kansen centraal staan.